Alangkah kelakarnya negeri ini 3

Bismillahirrahmanirrahim,,
.
.
Aku senanya baru je habis penat final exam semalam.
Balik rumah ingat kan dapat lah relakskan minda dan otak ni.
Tup tup balik balik aku dikejutkan dgn isu wanita bertudung berpelukan dgn artis kpop.
Ok,
Aku tak perasan la pulak ada konsert sebegitu rupaa.nampak lah sibuk final tuhh.hhaha.
.
.
Sekali baca pasal isu ni., sedih, terkilan, runtuh hati aku sebagai seorang wanita.
Malu yang amat.
Apa yg org lain akan pandang pd wanita wanita bertudung yg lain. Especially yg obiyes minat korea. Ok, tujuan aku kat sini bukan lah nak take kpop's side. Aku admit la jugak, aku tgok jugak running man, drama movie korea tuhh. Tapi isunya, masalah ni jadi besar pasal kpop.
Padahal aku rasa masalah ikhtilat sesama bukan mahram*take note, its mahram, bukan muhrim!* ni dah lama dah aku tgok kat negara yg aku cinta ni. Cuma mungkin sesama melayu its normal.maybe.
.
.
But, still its haram my friendss. Kita kena biasakan yg betul. And those ikhtilat antara kita tuh tak betul..
.
.
Aku ulang. Bukan aku nak kata yg those kpop terbabit tak bersalah. Pasal aku ada dgr opinion yg ni agenda nii*i be like whatt??*
Diorg maybe tak tau hukum dalam islam and thats maybe was not a solid defence at all, pasal islam ni agama yg satu dunia tahu. And as a 'public figure' they should know at least a little bit about islam or at least take note on something about where their event take place.
.
.
.
Aku rasa malu sangat.
Malu dgn org melayu.
Selalu nak salahkan org lain.
Isu ni timbul dari org melayu jugak. Tgoklah segala macam cerita yg org melayu sendiri buat. Segala show yg org melayu sendiri perform. Segala tingkah laku yg jadi perhatian org lain.semua ni yg jadi makann budak budak generasi baru. Diorg dah lali dgn semua ni. And org melayu sendiri yg katakan benda ni salah bila pelukan pegangan antara bukan mahram ni dgn org bukan islam khusus dalam kes ni kpop people.
.
.
Aku cakap ni based on pemerhatian aku okayy,,
Take note org melayu.
Selama setahun aku kat uia ni.ada lah jugak jumpa muslim foreigner yg lain. And aku tak penah jumpa lagi yg diorg pukul sesama bukan mahram. Dalam pemerhatian aku.
Tapi, org melayu mashaAllah *berlaku luar uia* berpukul pukul, berpegang pegang, belai belai. Aku tampar kang baru tauu!!!
Ini sebenarnya yg kita perlu betulkan. Bukan dgn cara kena ban semua konsert kpop ke,
Pasal kalau kita tanamkan apa yg betul despite all those norms *pegang sesama melayu*
Mereka yg terbabit takkan naik pentas tu. Mereka takkan berpelukan and berciuman atas pentas tu.
.
Paling penting, mereka takkan pergi ke konsert tu kerana mereka tahu, kerosakan lebih banyak dari kebaikan kalau pgi. Mereka akan tahu, perkara tu melaghokan. Mereka akan tahu Allah sedang uji dgn apa yg diorg suka dan minat*mestilah diorg pg tu sebab minat kpop*
.
.
.
Isu yg berbangkit berkaitan masalah ni its, wanita bertudung.
Itulah masalah kita sebenarnya. Pasal kita ajar generasi baru, tutup aurat tu pakai tudung. My friends, Allah dan Nabi tak penah suruh pakai tudung. Allah dan Nabi suruh tutup aurat. Sebab apa kita kena tutup aurat. Kita kena jaga maruah diri. Kalau setakat ajar tutup aurat pakai tudung, diorg takkan nampak rasional nya tutup aurat tu. Yg diorg nampak pakai tudung tu mesti.
Itu yg jadinya even ug bertudung pun tak jaga pergaulan sesama bukan mahram tu. Sebab tak de rasa izzah dgn menjaga aurat.
.
.
.
Satu lagi yg aku nak tambah pasal isu ni. Aku ada dgr and baca jugak lah ada yg kondem apasal la nak diikut sangat kpop tu. Bukannya bagus pun. Kapir ade lahh. Org melayu pun ada buat cerita jugak. Sokonglah buatan org melayu and malaysian.
Thats the point my friends.
Okay, aku tegaskan. Aku bukan berpihak pada korea, kay,
Benda ni pun lecturer aku penah discuss dgn kiteorg dulu. Cuba sekali kita banding kan cerita kita dgn cerita korea. Aku mengaku yg cerita diorg lagi best. Tgok lah cara diorg promote negara diorg melalui drama. Makann, tempat melancong, pakaian,
Tgok je lah running man. Setiap episod mesti tempat yg best utk melancong and makann yg diorg makan pun nampak sedap.
Cerita kita?
Penuh dgn unsur barat. Pakaian tak cukup kain. Makann barat. Semua berlagak org putih. Cerita melayu yg betul betul menaikkan elemen melayu aku rasa pramlee dgn upin ipin je.kita banyak tempat menarik. Tapi sikit sikit nak berlakon kat obesi. Lepas tu tayang masalah sosial negara. Rempit, rogol. Lagu tu ada ke yg nak datang msia?
.
.
.
Sakit kepala ana pikir hal ni. Semua ni sebenarnya punca dari kita jugak. And tak perlu nak tuding salah siapa. Org yahudi suka tgok kita bergaduh. Sebab kekuatan kita berkurang pasal dah tak percaya sesama sendiri.
.
.
Lastly, tak perlu nak salahkan org lain. Masalah ni dari kita sebenarnya. Dari sudut yg kita pandang enteng. Sebab itu, kita tak nampak salah kita sendiri.
Semoga semuanya insaf.
Amiin.

Comments

Popular Posts