TARBIYAH (4)

Bismillahirrahmanirrahim,

.

.

 'Salam korang. Mohon sedekahkan Alfatihah untuk Ayah aku. Ayah aku baru je meninggal pukul 8 lebih tadi'

.

Aku tak tahu mcm mana nak react bila member susah senang masa belajar dulu ws mcmni. Member yg dah kenal lama dari lepas SPM sampai buat double degree. Member sekelas dari CFS sampai LLBS. Member yg sama sama taknak buat chambering tapi at the end berjaya called to the Bar. Member study group sama-sama musim exam. Member travel sama-sama. member gosip sama-sama. Member lepak sama-sama. Member share minat benda sama. Member join program sama-sama. Member makan sama-sama. Member buat onar sama-sama. Member jadual, kelas, tutor semua samalah. Member yang baru kehilangan ayah.

.

Dan aku tak dapat bayang keadaan dan perasaan dia yang tengah lalui semua ni. Baru je jumpa ayah dia masa last day kat UIA. Last day kiteorg semua kat UIA. Hari, ayah dan famili dia datang ambik dia bawak balik for good. Sebab dah habis belajar. Hari, first time jumpa ayah member sendiri. Selalu dengar cerita je. Tak sangka, itu lah kali terakhir jumpa ayah dia.

.

Dan aku, tak sanggup nak bayang benda yang sama yang mungkin jadi kat aku. Dan aku, tak mungkin dapat tanggung rasa rindu. Dan aku, tak yakin hidup aku akan sama lagi. Dan aku, tak kuat nak hidup tanpa umi ayah. sebab, mati itu kehidupan di dua dunia berbeza, tak dapat bersatu lagi. sebab, mati itu satu kehilangan, kehilangan yang tiada galang ganti. sebab, mati itu satu penantian panjang, sebelum akhirat sana.


Sungguh mati itu satu nasihat dan peringatan. Buat yang menghadapi dan yang tak menghadapi. 

Mati tak mengenal siapa dan masa. 

Mati itu pasti ada.

Kita pasti mati.

alfatihah.

.

9/11/2020

Comments

Popular Posts