Hidup Baru (1)

 Bismillahirrahmanirrahim

.

.

first sekali, rasa macam tak percaya dah habis belajar, dah habis chambering, dah tua *eh*, dah masuk alam dewasa, dah bekerjaya. Padahal masa kecik dulu punya tak sabar nak besar, taknak pergi sekolah, tak nak belajar, nak kerja, nak ada duit sendiri, nak buat macam macam selain belajar. So, bila dah besar ni, tipulah kalau tak suka, tapi sebenarnya rindu gila zaman kecik, zaman belajar, zaman tak galas tanggungjawab.

.

Sapa kata dewasa ni senang?

Dah besar ni dah galas banyak komitmen. Komitmen yang dah follow aku dari zaman belajar lagi ofkos lah pinjaman bapak angkat aku aka Pinjaman Pelajaran Negeri Selangor tu. Bukan biasa biasa pinjaman aku tu, orang lain pinjam empat tahun, aku pinjam sampai lima tahun. Ha kira lah berapa hutang aku. Tak cukup dengan satu hutang, terpaksa dan rela pulak beli kereta kesayangan yang kena banyak buat savings utk dia. bayar tiap bulan tu satu. Duit nak servis, nak renew roadtax, duit emergency. duit minyak. Maintainance aku pun tak sebanyak tu. Gila tak sayang.

.

Sapa kata dewasa ni senang?

Di saat aku baru nak enjoy new life ni, sebab baru keluar zaman belajar dan masuk zaman berduit sendiri, terasa lah nak melagha sikit fikir nak travel, nak spend kat macam macam benda, nak belanja family, nak enjoy single life lah senang, orang sekeliling dah bising-bising bila nak kahwin. orang lain dah ada dua tiga anak, aku ni kahwin pun tidak. People,  fahamilah aku, aku baru je nak menapak membina kerjaya dan ingin lebih berjaya, manade duit nak kahwin. aku ni anak sulung bebb. Kalau aku kahwin, ramai anak menakan sahabat handai nak kena jemput. Ceh, alasan. Okay, sejujurnya, mcam mana aku nak kahwin kalau jodoh pun tak jumpa lagi. Sapa je taknak kahwin -_-

.

Sapa kata dewasa ni senang?

Dulu masa muda, buat apa-apa je mesti ada yang boleh tolong, ada je tempat nak mintak tolong. Dah dewasa ni, semua orang expect kita boleh buat sendiri. Jenis pandai-pandai lah kau setelkan, kau punya kerja. Sungguh, aku masih terkial-kial dalam kerja dan banyak yang aku tak tahu. Bukan taknak research sendiri, tapi kerja aku ni more to practical yang takkan jumpa dalam buku ke internet ke kajian mana-mana ke. Memang kena mintak tunjuk ajar senior and orang yang berpengalaman. Kena marah kena bebel kena maki itu biasa. Jumpa client kena marah, jumpa lawyer kena marah, jumpa judge kena marah, jumpa pendaftar kena marah. Sampai rasa marah kat diri sendiri. Tapi, mcam tu lah sebenarnya lawyer dapat pengalaman. 

.

Sapa kata dewasa ni senang?

The hardest part of being an adult is, when you realized that your parents also grow older. Dulu selalu takde kat rumah sebab duduk asrama dari tingkatan 1. Masuk U pun duduk mahallah lima, enam tahun. Membesar dengan jarang ada kat rumah walaupun tiap minggu balik rumah zaman study dulu. So bila dah habis belajar ni, dah start duduk kat rumah, dah nampak Umi Ayah depan mata tiap hari, baru sedar yang Umi Ayah dah tua rupanya. Rasanya sebelum masuk asrama dulu, Umi Ayah muda lagi. Uban takde lagi. Sekarang, dah tak kuat macam dulu, uban dah nak penuh kepala. Dah nak pencen lagi. Dulu masuk asrama umur 13 diorg baru nak masuk 40. sekarang dah habis belajar umur 26 diorg dah nak masuk 60. Rasa macam banyak nya masa tak dapat luang sama-sama. 

.

Sapa kata dewasa ni senang?






Comments

Popular Posts