TIPS CHAMBERING

 Bismillahirrahmanirrahim

.

.

Sebagai seorang yang telah survive chambering period, aku rasa aku layak untuk mengongsikan beberapa tips untuk diambil kira sebelum memulakan chambering. Tapi basically, tips ini untuk rakyat marhaen macam aku. Tak terpakai untuk bangsa bangsawan.

First, 

Tak kiralah kau nak jadi lawyer ke taknak ke, memang aku suggest utk buat je chambering. Mana tahu, tetiba dah tua tua nanti, dah jadi lawyer pulak. Kang tak pepasal kena chambering pulak dah tua tua tu. Dah tua satu hal, lepas tu ada ke tempat yang nak ambik kau chambering. Lainlah kau mintak tempat kawan kau ke parents kau ke. Bagi orang mcm aku yang bukan dari lawyer family, better aku chambering je lah awal awal ni. And, elaun chambering ni tak banyak weh. Sapa nak hire kau yang ada pengalaman banyak padahal nak bagi elaun kecik je.


Second,

Pilih bidang mana yang kau nak practice ( in case korang memang nak praktis and dah tau nak jadi lawyer apa . Eh ingat semua lawyer sama je ke. Lawyer pun mcm doktor tau. Ada lawyer criminal, lawyer litigation, lawyer syarie, lawyer banking, lawyer accident, lawyer corporate, mcm mcm lagi lah. So bila kau dah tahu nak ke arah mana, kau dah boleh fokus then timba lah ilmu sebanyak mana. Tapi bagi orang mcm aku yang takde niat pun nak praktis, jenis follow the flow je, aku mengambil pendekatan syumuliyah di mana aku memilih tempat yang buat banyak benda. Sebab aku takde minat kan. So masa survey tempat chambering tu aku memang aim firm yang buat banyak benda. Acah acah nak cari interest kat mana.

.

Third,

Research pasal firm tu. Dari berapa lawyer, siapa lawyer kat situ, firm tu area mana, firm tu buat apa, ada kenalan tak kat situ. Kalau ada kenal sesiapa yang pernah kerja situ pun bagus. Tak pun, kau mintaklah recommendation dari senior ke family ke senang habis cerita. Boleh tahu terus berapa elaun, environment kerja semua. So masa ni lah aku menyesal gila buat intern kat Court. Menyumpah kat diri sendiri asal tak intern kat legal firm. Kan senang boleh approach balik atau boleh kenal mana mana lawyer lain.

.

Fourth,

Bila kau dah tahu mana kau nak pergi semua tu, tak guna jugak kalau takde vacancy kan. Try lah tanya firm tu ada vacancy atau tak. Tak pun kalau jenis malas mcm aku, aku tgok je vacancy kat Malaysian Bar and Selangor Bar. walaupun, semua tempat yg aku hantar resume bukannya yg post vacancy kat situ. Aku ni jenis redah je shoot resume kat mana mana. Ada rezeki, ada lah. 

.

Fifth,

Dapat mana mana interview, pergi je lah weh. Tgok tempat tu mcm mana. Tanya macam macam. Lepas tu baru decide nak chambering situ atau tak. Seriously, it's okay to start late. Cari tempat yang betul betul kena dengan kau. Sembilan bulan tak sekejap weh. Masa interview, amatlah penting utk tanya elaun kau berapa, kos filing tanggung tak and kalau travel dapat claim tak. PENTING ya rakan-rakan. Sesetengah firm tak tanggung kos filing yang beribu tuh. Kalau elaun banyak takpe lah, Dahlah tak cecah gaji minimum menangis lah kalau kos filing pun kau kena tanggung sendiri. Selain soal kebajikan sendiri, time interview tu lah tanya apa skop kerja kau, kat situ boleh belajar apa, firm tu buat apa, siapa master kau, office hour macam mana. In fact masa interview tu lah kau boleh usha environment ofis tu mcm mana.

.

Sixth,

Consider kau punya expenses dengan elaun yang kau bakal dapat. Kau menyewa ke, nak bayar PTPTN ke, duit makan pakai ke, duit minyak ke semua kau kena kira. Tengok berbaloi tak kau kerja situ, dengan elaun sebegitu untuk keperluan expenses kau. Kalau dah tolak semua tapi still tak cukup better kau arrange balik financial kau, atau kau carik lagi firm lain. Sembilan bulan tak lama weh. Kalau sepanjang chambering kau sampai kena berhutang utk hidup, tak berbaloi. Mungkin ada yang kata, dah tu takkan nak memilih. Bukan senang nak dapat tempat. Yes BETUL. Bukan senang nak dapat tempat. Tapi sampai bila budak chambering kena hadap elaun yang tak semegah tu. Dari dulu sampai sekarang, masalah chambering ni adalah elaun yang sikit. In fact, sekarang pun aku ada dengar elaun chambering RM300-500. Gila tak sikit. Chambering ni bukan internship. Kita fresh graduate kenapa kita tak dapat menikmati gaji lumayan mcm fresh graduate yang lain. And sebab masih ada yang terima elaun seciput gini lah masih ada firm firm yang offer elaun ciput gini. Tapi lainlah hidup kau dah memang senang. Takde komitmen so elaun tu memang 100% kau boleh berfoya-foya.

.

Seventh,

Kuatkan diri, mental dan fizikal sebelum kau start chambering. Once kau start, momentum kau kena consistent and terus develop. Mcm aku mention tadi, chambering ni bukan internship. Chambering ni ala-ala bekerja. So kerja mana mana pun kau kena ada momentum yang consistent and keep developing. Masa ni lah kena explore betul betul profession ni. Time ni masih ada orang yang boleh bagi tunjuk ajar kau. Once kau bgtahu kau chmabering student, lawyer ke staff mahkamah ke, semua boleh tolong kau and bagi tips and nasihat. Once kau lawyer, kau pandai-pandai lah. 

.

Eighth,

Baca and google cara nak filing paper chambering kau. Certain firm, kau kena buat sendiri filing ni. Lainlah kau pergi ke firm besar and semuanya dibuat oleh staff office. Macam aku, aku kena buat sendiri. Kalau salah filing, tu salah aku.

.

Ninth,

Enjoy your chambering. 

.

Sekian dari aku yang baru tamatkan chambering beberapa bulan yang lalu.

Comments

Popular Posts