Alangkah Kelakarnya Negeri Ini 4

Bismillahirrahmanirrahim..

.
.
Ingat lagi masa sekolah rendah time belajar tanda tanda kiamat. Yang aku paling tak boleh brain ialah ibu melahirkan tuannya.  Mungkin aku masih suci masa tu ataupun memang tak masuk dek akal yang seorang anak akan buat macam tu kat mak bapak yang lahir dan besarkan diorang. So masa tu aku agak lega memikirkan yang kiamat mungkin akan berlaku lama lagi sbb benda ni tak ada kat zaman aku. Mungkin sebab aku ni tergolong dalam budak budak 90-an yg mana mak bapak generasi ini amat menitikberatkan dalam usaha menjadikan anak anak menjadi orang.

Zaman di mana budak budak sangat menghormati memandang tinggi berhati hati AKA takut dengan orang tua apatah lagi dgn mak bapak. Zaman dimana jelingan mata hanya cukup mengajar budak budak tanpa perlu mengangkat tangan. Zaman di mana kalau ada buat salah memang takkan bgtau mak bapak sbb memang kena balun kalau diorg tahu kita buat salah. Zaman di mana orang orang tua memang takkan pejam mata kalau anak anak deme buat salah. Zaman di mana mak bapak sangat memandang jauh dalam mendidik anak anak walaupun kekadang rasa betul ke diorg ni sayang kita. Zaman di mana mak bapak takkan berkompromi kalau kita kuang ajar dgn orang tua. Zaman di mana salah kita biarlah menjadi rahsia sampai mati. Biar pecah perut jangan pecah mulut giteww. 

tapi bila zaman dah semakin maju, umur sudah meningkat, pemikiran dah matang, baru aku faham kenapa prinsip ibu melahirkan anak boleh terjadi. Bukan nak salahkan mak bapak, tapi, sayang anak pun ada cara dan hadnya. Mungkin ada setengah orang berpendapat yang cara mendidik zaman dulu tak boleh pakai dah sekarang, sekarang mak bapak dua dua dah sibuk biarlah cikgu yang ajar deme, sekarang budak budak dah advance pandailah diorg buat hal sendiri, mungkin diorg nak tunjukkan kasih sayang yang amat kepada anak sampai orang lain memang tak boleh sentuh atau tegur anak anak ini, atau pun mak bapak terlalu percayakan anak sbb anak kan, takkan diorg nak tipu kita penat lelah kita besarkan dia tak sanggupnya lah anak anak ni nak belakangkan kita.

Jadinya, ditatang bagai minyak yang penuhlah budak budak ni. Dituruti semua kehendaknya tanpa batasan. Diakui semua yang diperkatakan tanpa usul periksa. Dinafikan segala apa yang dikata orang lain. Dimenangikan lah anak anak ini walaupun sebenarnya mereka ni dah buat salah. Dimaafi budak budak ini dgn harapan mereka takkan buat salah lagi tanpa memberikan peringatan yang tegas. Dibiarkan mereka ini naik kepala pada akhirnya. Dijadikan kita sebagai tuan kepada anak kita sendiri. Diakhiri dgn tanda tanda kiamat yang semakin hampir. Allahu.

Alangkah kelakarnya negeri ini.


Comments

Popular Posts