Tarbiyah 2

Bismillahirrahmanirrahim.
.
.
Sejak dekat tiga bulan cuti tanpa buat ape ape ni, byk benda yg aku perhatikan. Bak kata org, aku perati je dari jauh. Then, aku analisis and kaji sendiri benda yg aku perati tu. Almaklum, takde keje.
.
.
Bila dah cukup umur ni, aku byk memikirkan tentang masa depan. Dah matured kan. Aku pikir pasal generasi akan datang. Keturunan aku, anak cucu aku. Macam mana kehidupan diorg. Sebab semuanya start dari aku. Plus bila aku pergi akad n walimah budak sekolah aku hr tu betul betul sedarkan aku yg aku dah kena ambil berat pasal semua benda ni. Still, perangai memain aku tak boleh nak hilang.
.
.
Teringat pulak pesan dr zaid utk kiteorg yg bakal menjadi ibu, umi, mama satu hari nt. Dia pesan, jgn sesekali tggi kan suara kat anak. Dia jugak bgtau kalau anak dia buat salah, dia tak marah anak dia, tp dia peluk n usap kepala anak dia. Dia tak pernah tak support ape yg anak dia nak buat. Pikir logik pun, memang betul la ape yg dia bgtau. Kau sebagai parents pun sesama sendiri tggi kan suara, bergaduh gaduh, depan anak anak pulak. Then kau expect diorg nak respect n hormat kau as parents la? Dia macam kau nak anak kau sopan santun budi pekerti, tapi perangai kau mencarut depan org, tak hormat org. Anak kau membesar dgn kau beb. Dia tgok n belaja semua tu dr kecik beb. Common sense la wehh..
Then, aku paling tak suka parents yg arrange life anak dia. Kau jadi doktor. Kau engineer. Kau tak boleh kahwin selagi tak habis belaja nt duit hantaran rendah. Kau dekat u belaja je jgn buat benda lain. Kau tak dapat stret A, mak hanta belaja sekolah pondok. Each of them ada istimewa nya. Then, aku paling tak suka ayat, 'kalau tau jd macam ni, mak tak lahirkan kau. Aku bunuh kau dalam perut lagi' . mungkin kekadang ada yg memang 'nakal' habis sampai robek hati kita as parents. Tp bg aku jgn bgtau kita menyesal lahirkan dia. never ever n ever. Ape yg aku perati, byk parents kalau anak buat salah, terus blame kan diorg. Tak pernah muhasabah yg mungkin salah kita as parents ke tak bg didikan agama or perhatian.
.
.
Then, dr musheera pun bgtau nak tarbiah anak ni kena ' celup dia dalam alquran' . means kena bg dia ilmu, especially ilmu agama. Tp bukan lah reason utk parents just hantar anak pg belaja then kita as parents tak bother pun nak belaja agama jugak. Sebab tu nak kahwin kena ada ilmu. At least yg basic basic tu kita tau. Takde la dah tua bangka baru nak hanta anak belaja agama. Tu pun suruh anak yg belaja. Paling penting bg diorg agama dr kecik lagi. Jgn dah jd buluh baru nak paksa paksa pg belaja agama. Buluh beb. Dah keras. Kita as parents pun kena la tunjuk life as muslim. Jgn la kita pulak perangai macam haremmm.
.
.
Lastly, yg aku rasa sangat penting ialah, doakan anak cucu kita. Jgn la doakan anak kita je. Doakan lah keturunan kita semuanya. Kadang kadang, aku tgok parents selalu lupa yg bukan tugas anak je nak doakan parents. Parents pun ada tggungjawab utk doakan diorg. Bg aku bukan anak je akan buat salah kat parents. Parents pun kekadang ada salah kat anak. So, as parents jangan nak bongkak sgt pikir yg kau parents, kau je betul. So, behave la dgn anak anak. Ingat, doa diorg yg kau perlukan nt bila masanya.
.
.
Semoga aku mampu didik keturunan aku sebaiknya.*ecehhhh, malu pulak tulis macam ni*

Comments

Popular Posts