Alangkah kelakarnya negeri ini

Bismillahirrahmanirrahim,

Mula mula aku macam tak kisah lah dgn benda ni pasal upsr je kot,dah takde kena mengena dgn aku..but then, i did realized something. Seriously, by one drop of that "nila" one whole "belanga" turns blue.

First of all, of course la those candidates been affected. Maybe tak semua budak dapat bocoss jawapan and the one who did a lot in study end up tak dapat stret a but they deserve a better school cannot pursue the study in that school because the other who just rely on those bendalah bocoss and do nothing but end up getting stret a. Tapi aku tak la nak tuduh semua budak stret a tu tgok bocoss jawapan. Tapi, isu ni sedikit sebanyak buatkan aku pikiq lagu tuh.

Next, opkos la nama baik guru guru berdedikasi tercemar sikit. Sorang yg bocoss kan, habis cikgu cikgu satu malaysia ni ha kena maki. Ni yang buatkan aku bgg sangat. Kesian cgu yg tak bersalah. Kang nt takde sapa nak jadi cgu takut kena tuduh bocoss kan jawapan. Amik kau, bukan bocoss kan soalan dah, jawapan sekali haaa.

Then,*ecececeh,macam essay la pulak* yang paling penting sekali, adakah generasi sekarang tak mahu generasi akan datang maju,berusaha lebih dan berdaya saing disamping menjadi masyarakat yg jujur. Take note yg depa belajar dari apa yg kita buat. Bila kita dedahkan dgn senario macam ni, diorg boleh buat lagi teruk bila besaq nanti. Just wait and see.

Lagi pun, bakpe takut sangat budak ni tak boleh score? Tak takut ke kenapa tak amanah bila buat kerja. Kenapa, dah desperate sgt ke nak kjar sekolah terbaik tuhh? Chill la, dulu aku tak dapat pun soalan bocor lima a je aku dapat.tak kecoh pon tak dapat soalan bocor. Cgu sekolah aku pun tak pernah kecoh nak bg soalan bocor. Diorg percaya kitaorg boleh buat. At least kitaorg sume lulus upsr and tak de sape fail and sume org ada a walau pun satu a. See, tak dapat pun dapat terbaikkk punyaa.

Last but not least, ini lah salah satu contoh salah guna teknologi. Malaihh nak tulis panjang.

So, gud luck la budak upsr. Jujur k.

Comments

Popular Posts